Tusen takk, Jose Mourinho!

Oppdatert: 16. nov. 2020

Å være fødselshjelper til en stor festival er mye jobb. Men det er også spennende, lærerikt og veldig gøy, kan festivalsjefen fortelle. Og du kan takke Mourinho for at det planlegges festival på Gjøvik!

Festivalsjef Einar Skare til høyre, sammen med økonomiansvarlig Atle Brobakken  Foto: Jaran Pedersen
Festivalsjef Einar Skare til høyre, sammen med økonomiansvarlig Atle Brobakken. Foto: Jaran Pedersen

Ideen til festivalen ble sådd en sen Desember aften i 2018 på Liverpoolsupportere Gjøviks tidligere stamsted, Hematt. Liverpool hadde akkurat slått United 3 – 1 på Anfield og stemningen var god. I baren satt flere fra av styremedlemmene i LSG og var ganske høye på seg selv. Rett før stengetid og etter et greit inntak av barens utvalg så ble det besluttet at man skulle lage en stor festival for Liverpool-supportere på Gjøvik.


Dagen derpå syntes ikke ideen like god lenger men frøet var sådd og etter hvert så startet man opp jobben med å realisere denne ganske vanvittige ideen. Så takk til Mourinho (som for øvrig fikk sparken dagen etter) og til bartender Kim på Hematt som la til rette for kreativ workshop rundt baren. Uten dere hadde kanskje ikke ideen blitt sådd!


Dagen derpå syntes ikke ideen like god lenger men frøet var sådd!

Festivalsjefen

Einar Skare er festivalsjef og vi måtte selvfølgelig ta en prat med han om hvordan han opplever det å lede arbeidet med det som forhåpentligvis på sikt blir Skandinavias største festival i sitt slag.


«Det er selvfølgelig masse jobb men vi har fått på plass en solid styringsgruppe samt knyttet til oss veldig gode ressurspersoner på de områdene hvor vi ser at det er behov,» forteller Skare.


Hvorfor i all verden legges en slik festival til Gjøvik?

Veldig mye ligger til rette for å lykkes på Gjøvik. Byen er vakker og sommeren på innlandet er kjent for å være fin. I tillegg har vi fasilitetene, lokale ressurser med kompetanse på å utvikle, organisere og drifte store arrangement og sist men ikke minst er vi en svært entusiastisk gjeng som har masse energi rundt nettopp denne festivalen. Det bobler nesten over!


Hvor mange kommer til festivalen og hvem er de?

Vi har ennå ikke lagt ut billettene eller fått på plass alle artister, legender, bylivsaktiviteter og alt det andre som skal være en del av programmet men vi opplever at responsen fra Liverpool-supportere over hele landet er veldig god. Det tikker stadig inn meldinger med spørsmål om stort og smått, slik som billettpriser, overnattingsmuligheter og ikke minst får vi masse kreative innspill. Det er gøy å se at supporterne er engasjerte og vil være med å bidra til at festivalen skal bli så bra som mulig.

Det er selvfølgelig vanskelig å vite hvor mange som kommer men vi har gjort en liten spørreundersøkelse. Mye tyder på at vi kan forvente rundt 1 500 røde på Gjøvik neste år, i nær sagt alle aldre. Og etter hva de skriver er de skikkelig sugne på opplevelser sammen med andre Liverpoolsupportere – og denne festivalen kommer jo til å handle om opplevelser, stemning og gode felleskap.


Hva skal festivalen handle om?

Det jeg akkurat sa, felleskap er viktig for oss. Spørreundersøkelsen vår viste tydelig fellesskapet er den viktigste årsaken til at folk ønsker å delta. Det var ikke overraskende og bekreftet vel egentlig det vi trodde.

Det blir rettesnora vår videre og vi søker å lage aktiviteter, presentere underholdning og opplevelser som handler om nettopp fellesskapsfølelsen man har når man er Liverpool-supporter.

Fellesskapet er den viktigste årsaken til at folk ønsker å delta

Hva skjer hvis Covid 19 restriksjonene er like strenge i august neste år?

Med dagens smittevernrestriksjoner ville vi ikke kunne arrangert festival nå. Hvordan det ser ut i august neste år er det ingen som vet. Vi jobber med utgangspunkt i at verden ser litt annerledes ut og at situasjonen gjør at vi kan gjennomføre. Skulle vi likevel være nødt til å avlyse så er vi forberedt på det. Alle kontrakter, samarbeidsavtaler og annet tar hensyn til at festivalen kanskje ikke lar seg gjennomføre pga. smittevernet. De som kjøper festivalpass skal være helt trygge på at de vil få refundert kostnadene hvis festivalen blir avlyst. Det er viktig for oss, vi har nemlig som ambisjon at dette skal bli en årviss foreteelse og et must for enhver Liverpool-supporter.


Hva jobber dere med nå?

Budsjett og organisasjonsstruktur er det viktigste nå, og det er selvfølgelig masse avtaler som må på plass, enkelte av dem helt nødvendige før vi slipper de første Early birds billettene fredag 2. oktober, så det er mer enn nok å henge fingrene i.


Meld deg på nyhetsbrevet Besøk arrangementsiden


Hvilke legender kan man forvente å møte på festivalen?

He he, det spørsmålet får vi stadig vekk og for å være helt ærlig, det vet vi ikke foreløpig. Det er booking gruppa hos oss som jobber med dette og de har en liste med Liverpool-legender som man håper å få på besøk. Siden vi er i den situasjonen vi er i nå så er det litt mer komplisert å inngå avtaler enn det har vært tidligere. Vi håper uansett å kunne slippe noen navn innen utgangen av året. Men selvsagt; vi har noen gode leads.


Hvor mye gleder du deg til festivalen?

Det er vanskelig å beskrive. Jeg gleder meg enormt men vet også at det vil bli vanvittig mye jobbing underveis. Belønningen blir følelsen i magen når festivalområdet fylles opp med røde supportere på fredag ettermiddag, jeg er lettrørt så da kommer det nok en tåre eller tre i øyekroken. Det er belønninga for all jobben en har gjort i forkant og jeg tipper at energinivået også går opp såpass at jeg i små glimt rekker å nyte litt også - til tross for små og store utfordringer som dukker opp underveis. Kanskje rekker man til og med en halv øl og et legendemøte på festivalområdet i løpet helga. Og fikser bookinggruppa Keegan til meg så blir dette helt topp!

Følg Liverbirds Norge på Facebook

312 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle